Ať už jste sběratel, filmový fanoušek, nebo milovník designu, možná jste se už setkali s pojmy jako originální plakát, reprint, dobový tisk nebo licencovaný plakát. Pokud si chcete pořídit filmový plakát – ať už jako sběratelský kousek nebo stylovou dekoraci – je dobré vědět, co vlastně kupujete.
Ceny různých plakátů na jeden a ten samý film se mohou naprosto dramaticky lišit a je dobré vědět proč.
V tomto průvodci vám vysvětlíme základní pojmy, které vám pomohou vyznat se ve světě (nejen) filmových plakátů. Zjistíte, jaký je rozdíl mezi originálem z kina, reklamním plakátem a (ne)licencovanými reprodukcemi, abyste si mohli vybrat ten pravý kousek pro svou sbírku nebo interiér.
Co to znamená “originální filmový plakát”?
Když se řekne originální filmový plakát, mnoho lidí má k tomuto pojmu rozdílně představy.
Pravý originál, tak jak ho chápeme na eshopu plakatu.cz, vždy splňuje jedno hlavní kritérium: byl vyroben pro propagaci filmu v době jeho uvedení do kin.
České originální plakáty z kina
Byly tištěny primárně pro distribuci v československých nebo českých kinech. Tyto plakáty měly často zcela jiný grafický styl než zahraniční verze (platí především pro plakáty před rokem 1990), protože čeští grafici měli volnější ruku při jejich tvorbě.
Tyto originální plakáty byly určeny do vývěsek kin, případně na plakátovací plochy v okolí kina. Každé kino dostalo k projekci daného filmu omezený počet plakátů, které byly typicky ve formátech A4 (tzv. fotosky) a dále ve formátech A3 a A1.
Americké (a další zahraniční) originální plakáty z kina
Byly distribuovaný přímo studiem pro použití v amerických kinech. Nejvyhledávanější formáty jsou tzv. 1-sheet (odpovídá formátu A1).
Jeden ze sběratelů se nás zeptal, proč plakáty na americké filmy na našem eshopu označujeme jako originály? Vždyť pravý originál je pouze americká verze plakátu? V podstatě jde o správnou připomínku. Nicméně náš eshop plakatu.cz se specializuje na české originály - tj. verze plakátů pro česká kina.
Srovnání prodejní ceny
Pro zajímavost si srovnejme dvě verze plakátu k filmu Pulp fiction z pohledu prodejní ceny.
Nejdražší potvrzený veřejný prodej originální 1-sheet USA verze plakátu Pulp fiction je 4250 dolarů (tj. cca 100 tisíc korun). Českou originální verzi plakátu Pulp fiction (A3) nabízíme na eshopu za 7900 Kč.
Originální plakáty z dalších zemí
Filmové plakáty nevznikaly a nevznikají jen v USA nebo Československu. Každá země měla své varianty, které jsou dnes vysoce ceněné mezi sběrateli.
📌 Italské plakáty – Umělecky propracované, sběrateli velmi ceněné.
📌 Britské plakáty – Mají širší formát a někdy se liší grafikou.
📌 Japonské plakáty – Elegantní, často s unikátní kompozicí. Pro našince zajímavé i z pohledu zajímavě vypadajícího japonského písma.
📌 Polské plakáty – Avantgardní styl, někdy až surrealistické pojetí. Často jsou české a polské filmové plakáty na mezinárodní scéně srovnávány co se týče kvality a originality.
📌 Španělské plakáty – Specifické barevné ladění a odlišné ilustrace.
Originální návrhy na filmové plakáty
Jedná se o unikátní grafické návrhy, které byly vytvořeny jako předloha pro tisk. Mohou být např. ručně malované, kreslené nebo sestavené jako koláž.
Tyto návrhy jsou z pochopitelných důvodů naprostým svatým grálem pro každého sběratele a získat je do sbírky je v dnešní době prakticky nemožné.
Jaký je rozdíl mezi dobovým originálem, reprintem, novotiskem a komerčními plakáty?
Ne každý filmový plakát, který si koupíte, má stejnou hodnotu. Je důležité rozlišovat mezi dobovým originálem a moderními reprodukcemi.
Dobový originální tisk
Plakát vytištěný v době premiéry filmu pro kina nebo oficiální propagaci. Právě tyto plakáty mají nejvyšší sběratelskou hodnotu.
Dotisk
V kontextu filmového plakátu chápeme pojem dotisk tak, že šlo o dotisk plakátu pro stejný film, ve stejném designu, pouze typicky o pár let nebo měsíců později pro nové uvedení v kině. Jejich cena není pochopitelně tak vysoká, jako cena prvních tisků.
Dotisk pro nové (speciální) uvedení
V kontextu filmového plakátu jde typicky o situaci, kde je film po delší době uveden např. v rámci festivalu, v nové vylepšené kopii apod. Jsou oficiální, ale nemají takovou hodnotu jako původní tisk. Často mají tyto plakáty alespoň částečně nový design. V případě uvedení na festivalech jsou designy poměrně často upraveny do grafického stylu festivalu apod.
Reprint (reprodukce, novotisk)
Pozdější tisk plakátu, často prodávaný jako dekorace. Může vypadat jako originál, ale nemá sběratelskou hodnotu. Jde typicky o plakáty na kultovní filmy, které můžete zakoupit online na mnoha eshopech i tržištích. Cena a hodnota těchto plakátů je mizivá. Pamatujete si naše srovnání plakátů k filmu Pulp fiction? Novodobý reprint sežete třeba už za dvě stovky..